lördag 18 augusti 2012

St John tävling!


Hur kan man inte ha en bra dag när man (för en gångs skull) går upp när solen är uppe och man har denna utsikt?

Idag skulle Nathalie till "grannkommunen" Alexandra med St John. Det är tävling i första hjälpen, "drill", kommunikation och massa andra saker som vi lär ut varje tisdag kväll. Och idag var det dags att tävla mot de andra städerna i centrala Otago. Ungdomarna och barnen var väldigt nervösa och det var även jag... för jag skulle vara domare i en gren! Jag fick Junior Helth Care där scenariot var att det var ett äldre par de skulle hjälpa i hemmet. Lite småsaker som skulle göras, lägga om förband, hjälpa mannen att resa på sig och annat gott och blandat. Och de är så duktiga, barnen var bara 8 och 9 år, och med tanke på deras ålder så gjorde de riktigt bra ifrån sig!!

Det finns tre olika åldersgrupper och jag bedömde enbart de yngsta (tack och lov) så jag fick ett rätt enkelt fall. De äldre fick scenrarios som bilkrasch, brutna ben, avhuggna fingrar, skrapsår mm. Sen finns det fruktade "drill". Då har de något inövat, typ en marsch och ska tävla i vem som gör det bäst. 


Våren är på väg så jag satt och njöt i solen på lunchen (som jag blev bjuden på...pizza och vidrigt äcklig paj) med en kopp kaffe och väntade på att de yngre ska tävla i drill.


Här är de äldre i vår region, Wakatipu. Dom här SJUKT duktiga tjejerna tog hem i princip varenda gren i deras åldergrupp. De vann inte drill (vilket var rätt förvånande) men en annan grupp från vår region vann den grenen :) 


Tävlingarna hölls till på en stor campingplats så vi kunde sprida ut och iscensätta olika scenarion. Här är en grupp från mittåldersgruppen.


Seniorer.


Jag är stolt och har roligt. Och det är sommarvärme ute, skjorta räckte gott och väl!!


Under hela dagen har de varit instängda i ett rum om de inte tävlat så de inte kan fuska. Här får de äntligen komma ut och ta lite frisk luft i form av lekar. Simon says med drill. Lycka till...


Dags för prisutdelning och vi får veta vem som är 'årets kadett'! Hela dagen tog ca 6 timmar och det var mycket roligare än vad jag hade förväntat mig. Sen var det bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka :) Underbar bilväg, en timme i landskapet här, inte något man ser varje dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar