onsdag 18 januari 2012

Möte med Jane


Igår, tisdag var Nathalie på ett möte med en advokat som heter Jane här i Queenstown. Jag hade mailat henne angående jobb, då hon jobbar med barn som har upplevt våld, tänkte att det kunde vara en bra fortsättning på Akta Huvudet, mitt förra jobb hemma i Sverige. Hon kunde inte erbjuda mig ngt jobb, men hon håller på å skriver om ungdomar som upplevt våld så hon ville träffa mig och höra om mina erfarenheter och sådär. Och även om det inte är ett jobb, så är det ju alltid bra med erfarenheter och kontakt :) Så jag pallrade mig dit, men trodde inte jag skulle hitta...för jag kom till adressen och det är ett vanligt hus på den adressen. Så fick ringa och dubbelkolla adressen men det var rätt :) Deras kontor var mycket mysigt och var som ett hus för att få en varm känsla.
Det stället hon jobbar för heter Jigsaw och jobbar med människor som blivit utsatta för våld. Lite som en kvinnojour men inte riktigt. Nya Zeeland har tydligen JÄTTEHÖGA siffror när det gäller våld. De är andra landet i världen på dödsorsaker på grund av barnmisshandel. Tvåa, det är ju inte klokt! Jag frågade hur det kunde komma sig, och hon berättade att det var lagligt att slå sina barn i uppfostringssyfte förut men att det blivit olagligt nu, men att kulturen lever vidare så att säga. Men samhället ser jätteallvarligt på detta, Jane berättade att om man vet att ett barn far illa och inte anmäler det kan man själv få fängelse för det. Och till skillnad mot många andra länder så blir ngt ALLTID polisanmält när polisen kommer till en plats, oavsett om personen vill det eller inte. På gott och ont såklart...
Vi pratade lite och hon berättade oxå att NZ har stora klasskilnader, antingen har man mkt pengar eller så har man 3-5 jobb..Det är väldigt dyrt att bo här, speciellt i Queenstown då det är så mycket turister och sådär.
Även om Jane inte kunde erbjuda mig ngt jobb så erbjöd hon mig ngt annat. Varje månad har alla social arbetare ett stort möte, för att jobba för barnens rätt typ, så de har ett stort möte så alla kan kolla av med alla hur läget hos just dom är. Så Jane erbjöd mig att få vara med på ett sånt möte! Hur kul som helst :) Hon har oxå mailat ut mitt CV till den som är lite högsta hönset så hon kan maila alla som är med på mötet. Great!! Även om det inte blir ngt så vore ju bara mötet en upplevelse! :) Så även om jag gick därifrån utan jobb, var jag en erfarenhet rikare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar